ï /foto

Kina
Textilresa med Kinaresor i samarbete med Hemslöjden
24 oktober -8 november 2009

Dag 1 Avresa
Lördag den 24 oktober var det äntligen dags för textilresan till Kina. Full av förväntan och lite pirr i magen tog jag morgontåget till Kastrup. Flyg till Helsingfors där hela gruppen på 22 personer, med hemslöjdskonsulent Carina Olsson i spetsen, samlats för vidare flyg till Shanghai.

Vi hade en lång flygresa framför oss, - ca 9 tim. Klockan flyttades fram 6 tim och vi landade i Shanghai ca halv 8 på morgonen.
På flygplatsen möttes vi av vår färdledare Kerstin
Andersson och vår kinesiske guide Benni.
Läs mer om Kerstin på www.kinakerstin.se

Dag 2 Shanghai
Något trötta mötte vi Shanghai, den väldiga supermetropolen och Kinas allra mest pulserande storstad med ca 18 milj. invånare! Kolonial västerländsk och äldre arkitektur blandas med framväxande skyskrapor.
Vi möttes av en behaglig temperatur, drygt 20 grader. Härligt när man kommer från ett gråmulet Sverige med ca 5-10 grader.
Längs The Bund, på andra sidan floden, ligger den gamla Shanghai club, det gamla tullhuset och de koloniala bankpalatsen på rad. Folkvimlet är intensivt. I Pudong, den ekonomiska zonen, finns några av Asiens allra högsta och mest spektakulära byggnader, bl.a. Kinas högsta byggnad
World Financial Center. (492m) Såg nyligen ett TV-program om denna byggnad, - från konstruktion, - arkitekternas våndor när de fick "designa" om skapelsen (den fyrkantiga öppningen skulle från början vara rund, men då påminde den för mycket om den japanska flaggan), - till det färdiga resultatet som stod klart 2008. Intressant!
På Huangpufloden trängs pråmar, djonker, passagerarbåtar och oceangående fartyg. En intensiv utveckling pågår, det gamla Asiens Paris är på väg att omvandlas till ett nytt industriellt och finansiellt centrum.
Under dagen besökte vi också ett hantverkscentrum där vi bl.a. fick se tillverkning av kinesiska lyktor, pappersklipp, degfigurer och olika broderitekniker.                                            Läs mer
ð

Dag 3 Shanghai
Vi började dagen med ett besök i Gamla sta´n, med sitt underbara gytter av gränder, butiker, marknader och antikstånd. Gamla sta´n är beläget på just den plats där Shanghai har sitt ursprung som en liten muromgärdad fiske- och handelsstad. Mitt i gamla sta´n finns det ståtliga tehuset som ursprungligen låg inne i trädgården och som med sin vinklade bro ska hindra onda andar att passera (andar kan bara gå rakt fram).
Vi slank även in på en marknad med massor av sybehör mm. En ny artikel som vi inte kan se här i affärerna var munskydd i olika färger och design.
Därefter fortsatte vi till en tygmarknad i flera våningar. Många handlade, men jag "hittade" inget som jag ville ha...Allt var inte "guld" - jag menar siden, som glimmade.
Eftermiddagen strosade vi runt i hantverkskvarter och gamla bostadskvarter där vardagslivet oftast ägde rum på gatan.

Kvällen avslutades med en akrobatföreställning. En akrobatikskola med elever i olika åldrar, som visar upp sina konster. Klart sevärt.
  ð

Dag 4 Shanghai
Efter frukost begav vi oss till Shanghais indigomuseum. Ett litet museum, som låg på en bakgård, relativt centralt i Shanghai. Vi möttes av vackra tyger som hängde på tork i trädgården utanför.
Vi fick se exempel på gamla indigofärgade tyger och se på olika färgningstekniker och de olika redskap som man använder vid färgningen. Färgämnet indigo framställer man ur olika växter, bl.a.
vejde och Indigo tinctoria m.fl. (läs mer).
Värmen är tryckande, ca 27 grader och i kombination med jetlag känner man sig lite yr. Det gäller att dricka mycket vatten.

Därefter vidare till Jadebuddhatemplet, en av Shanghais många buddisttempel. Templet, som är från slutet av 1800-talet, är mest berömt för sina buddhafigurer av vit jade. Lunch intogs i templets vegetariska restaurang.

På eftermiddagen besökte vi Shanghais museum. Kinas allra främsta museum som presenterar kinesisk konst och hantverk på ett sparsmakat, elegant och pedagogiskt sätt. Vid entrén fick vi gå genom säkerhetskontroller på samma sätt som på flygplatser....
   ð

Dag 5 Hangzhou
Lite tidigare väckning idag eftersom vi ska lämna Shanghai. Efter ca 3 tim bussresa anländer vi till sidenstaden Hangzhou, som är en av de sex gamla huvudstäderna och har en historia på 2200 år. Staden ligger ca 180 km sydväst om Shanghai. Hangzhou var bl.a. huvudstad under Södra Songdynastin för tusen år sedan, och hade då 1 milj. invånare. Idag ca 3 miljoner.
Det sägs att Marco Polo besökte staden och blev mycket imponerad. Numera är Hangzhou mest känt för att för siden och det berömda Long Jing teet.

Hälften av allt kinesiskt siden produceras här och vi ägnade stor del av tiden i staden åt att studera framställningen av silke och siden.

På vägen till Hangzhou stannade vi och besökte ett litet sidenbrokadväveri,  och ett silkefärgeri. Vi fick också se hur man sydde barnkläder i bomullstrikå.

Vid incheckning på hotellet mäts vår temperatur i pannan med ett pistolliknande instrument. Alla klarar "testet". (Vad hade hänt om vi inte gjort det?)                                                    Läs mer
   ð

Dag 6 Hangzhou
Denna dag fortsatte vi på tema silke och siden. Förmiddagen tillbringade vi på Hangzhous stora sidenmuseum där vi fick följa silke- och sidenframställningens historia och se hur processen går till. En pedagogisk film visade hela förloppet med silkesmasken som förpuppas och bildar en kokong, och som sedan blir en fjäril om man inte avbryter processen och tar vara på kokongerna för att haspla upp silkestråden. Skulle ha kollat om dvd:n fanns att köpa, men missade tyvärr det.
Efter lunch besökte vi en teplantage där man odlar det gröna teet, Long Jing. Vi fick en föreläsning om teets nyttiga egenskaper och provsmakade de olika kvalitéerna och kunde även handla på plats. Upptäckte hur gott grönt te är. Att det dessutom är nyttigt blir ett extra plus.
Kvällen avslutades med den vackra föreställningen "Impression West Lake". Det är en "saga", som utspelar sig på vatten i "Västra sjön" och det blev en av de starkaste och mest fantastiska upplevelserna under hela resan. Föreställningen har visats varje kväll i fem år och är vida berömd i Kina.
Hittade några klipp på youtube som jag presenterar under denna dags länk.                                                          Läs mer
   ð

Dag 7 Hangzhou
Dagen började med en båttur på Västra sjön. Runt omkring sjön finns eleganta paviljonger, terrasser, verandor och villor. De har byggts under olika perioder och har olika stilar. Trots eller tack vare att det låg ett grått dis över landskapet blev upplevelsen drömlik. Sjön betraktas som en av Kinas vackraste platser och har bl.a. givit upphov till uttrycket: "Där uppe är himmelen och här nere är Hangzhou och Suzhou".
Det var nog den varmaste dagen hittills, ca 30 grader (30 okt). En skön promenad genom en stor vacker park ledde oss tillbaka till bussen.

Därefter begav vi oss till Hangzhous kulturgata, en gågata - kantad av försäljningsstånd och små butiker. Det gamla apoteket visade lite annorlunda varor, som t.ex. gingseng eller orm (konserverad) i glaskrukor.
Efter lunchen fortsatte vi till Hangzhous sidengata, den plats där lokalbefolkningen inhandlar tyger och kläder av siden.
   ð

Dag 8 Hangzhou - Suzhou - Nantong
Idag blev det tidigare väckning. Avresa med buss till Suzhou där vi tillbringade hela dagen innan vi fortsatte till Nantong.
Suzhou är främst känt för sin sidenindustri och för sina vackra trädgårdar. Vi besökte bl.a. Nätmästarens trädgård, en av Suzhous intressantaste och mest berömda trädgårdar som har en historia från 1100-talet och som delvis har kopierats på Metropolitan Museum of Arts i New York.
I Kina är man mer intresserad av den anlagda, tuktade trädgården än den vilda naturen.
Därefter fortsatte vi till ett silkespinneri där vi fick se hur man hasplar silketråden av kokongerna och hur man gör silkevadd av kokonger som inte går att använda vid silkeframställningen och som används till att fylla täcken och kläder. Innan vi fortsatte vidare till Nantong, besökte vi även broderiforskningsinstitutet. Ett extremt "finbroderi" med tunna silketrådar, där broderiet blir fotografiska i sin detaljrikedom. Imponerande, men inte i min smak.

Vi anlände till Nantong sen eftermiddag och intog middagen på hotellet.                                                              Läs mer   ð

Dag 9 Nantong
Nantong ligger i den östliga Jiangsuprovinsen, alldeles norr om Yangtseflodens mynning (norr om Shanghai).
Främsta skälet för att besöka staden är att här finns Kinas textilmuseum. Det fanns både en inomhusdel och en utomhusdel, liknande Skansen. Mycket sevärt.
Förmiddagen ägnades åt att studera samlingarna som består av gamla textilfynd och utrustning för att framställa olika typer av textilier och för att färga dem och dekorera dem mm. Museet har också en utomhusdel där vi fick se hur textiltillverkning skedde på traditionellt sätt, så som det bedrevs i både byar och städer. Där kunde vi också se ett litet bomullsfält med både blommor och frökapslar på samma bomullsbuske.
Nantong var födelseplatsen för den  kinesiska bomullsindustrin och en del av det första bomullsspinneriet finns numera inom museiområdet. Här fick vi också prova på att använda museiföremålen för att spinna, väva och färga.
I Nantong såg vi inga andra västerlänningar och vi väckte en viss uppmärksamhet när vi rörde oss ute på stan. Det hände att man ville bli fotograferade tillsammans med oss ;). När vi skulle ta en taxi från centrum till hotellet (några km) var det inte lätt att göra sig förstådd. Tur att vi hade hotellets namn nedskrivit på kinesiska. Men priset överraskade oss, 8 Y vilket blir drygt 8 kr för tre personer!
   ð

Dag 10 Nantong
Hela dagen ägnades åt broderi på den plats där Kinas första broderiskola startades år 1914. Kina har en lång historia av textilhantering och de kinesiska broderierna är välkända över hela världen. Man har dekorerat klädedräkter bland annat för att visa sin tillhörighet etniskt, geografiskt och familjemässigt.

Vi fick prova på det riktiga finbroderiet där man broderar bilder med tunn silketråd, mest växter och djur. De professionella brodöserna, som har en utbildning på sex år, delar tråden upp till 48 gånger för att få den riktigt tunn. Vi som nybörjare fick börja med att dela tråden en gång och sy i lager på lager, främst med schattersöm. Temperaturen hade nu sjunkit betydligt och vi blev ganska småfrusna efter att ha suttit stilla en hel dag i småkyliga lokaler.

Den här dagen fick vi prova en ny maträtt - maneter! Smakade helt ok och såg ut som tagatelli.                                   Läs mer   ð

Dag 11 Nantong - Peking
Idag var det packning för flyg till Peking. Men innan dess besökte vi ett indigofärgeri i Nantong. Vi fick se hela processen från tillverkning av schabloner, påläggning av pasta till blåtrycket, plangi(små, täta knutar över stora ytor på tyget), infärgning och slutbehandling. Färgeriet har funnits i en familjs ägo i flera generationer.
På eftermiddagen besöker vi China Nantong Blue Calico Museum och shopen som ägs av samma familj som driver färgeriet. Dess chef, Mr. Wu Yuanxin, tar emot oss och visar oss runt. Han har en imponerande samlig av gamla indigofärgade täcken/tygstycken som han har för avsikt att göra en utställning med. Lokalpressen var där och fotograferade oss, men resultatet får vi nog aldrig se.

På flygplatsen i Nantong tar våra kinesiska guider Benni och Jack hand om vårt bagage och checkar in det medan vi äter middag på flygplatsen. Vilken service! Vi tackar och vinkar av våra kinesiska guider + busschaufför.
Komforten på inrikesflyget var för storlek xsmall, dvs. ganska snålt med utrymme.....Men 2-timmar i luften klarar vi.
Ny kinesisk guide och buss väntar i Peking.               Läs mer
   ð

Dag 12 Peking
Här möttes vi av en helt annan temperatur. Visserligen var de senaste dagarna i Nantong lite kylslaget, men här kunde vi se snöfläckar från gårdagens snöoväder.
Vi vaknar till en kall men solig dag. På förmiddagens program står Himmelska fridens torg och Förbjudna staden.
Det känns mäktigt att gå in på detta enorma torg, världens största, som man både har hört om och sett på TV många gånger. Vi fortsätter in genom porten till Förbjudna staden, världens största kejsarpalats med 9 999 rum. Endast himmelens herre hade 10 000 rum och hans världslige son kom som god tvåa! År 1421 flyttade Mingkejsaren in bakom de tio meter höga murar som skulle skydda honom, hans 10 000 ämbetsmän, tjänare, eunucker och konkubiner från omvärlden. Från Draktronen i Yttersta harmonins hall regerade 24 kejsare i närmare 500 år, fram till 1911 då den siste kejsaren fick träda tillbaka.
Eftermiddagen tillbringade vi på Capital Museum, Pekings nyaste, (ca 5 år), museibyggnad.
Dagen avslutades med ett besök på Pekingoperan. En annorlunda opera med mindre säng och mer akrobatik. Innan föreställningen fick vi se när några av skådespelarna sminkade sig.          Läs mer
   ð

Dag 13 Peking
Vi startade dagen med ett besök på en mattfabrik. Här mötte en duktig guide som på flytande engelska berättade om allt från historik/material till de tekniker man använder när man väver mattorna. Vi fick se hur det går till att knyta mattor på traditionellt sätt.
Därefter besökte vi fabrik där man tillverkar cloissoné, en typ av emaljarbeten som man fick in via Sidenvägen från arabfolken i väster.

Efter lunch fortsätter i riktning mot Badaling och Kinesiska muren, och passerar då de olympiska anläggningarna "fågelboet" och "vattenkuben".
Från Qinhuangdao vid Gula havet i öster och mer än 600 mil västerut, över bergskammar och slätter, längs mäktiga floder och genom väldiga ökenområden slingrar sig Långa muren. Det var den förste kejsaren av Qin som på 200-talet f.Kr. lät sammanbygga många mindre murar och försvarsverk till ett gigantiskt byggnadsverk, det vi idag kallar den Kinesiska muren. Detta är nu en stor turistattraktion och man kunde möta flera olika nationaliteter under den ca 2-timmeslånga promenaden på muren.                         Läs mer
   ð

Dag 14 Peking
Vi gör ett besök hos en konstnär, hantverksspecialist och samlare, i hans hem. Bostaden ligger i en hutong, som är en gammal traditionell Pekinggård. Familjen, hans fru, son och sonson,  bjuder in oss i sitt hem och vi blir bjudna på te.

Han tillverkar små figurer från Pekingoperan och är numera den enda i Peking som gör detta. Dessutom har han en stor antiksamling, som han visade oss.

Efter lunch beger vi oss till en ateljé där man tillverkar kläder och huvudbonader till Pekingoperan.  Mycket av broderierna utförs i hemmen på landsbygden men montering och sömnaden sker i ateljén.
En ny produkt är traditionella dräkter i miniformat som ramas in och  säljs som souvenirer. Vi får tillverka vår egen minidräkt, en qipao. En riktigt trevlig eftermiddag.

Innan middagen hann vi även med ett besök på en pärlodling i Peking. Vi fick vara med när en stor mussla öppnades och se så många pärlor som fanns i en enda mussla. I shopen intill kunde vi beundra pärlor i alla de storlekar och kvalitéer med priser därefter.
   ð

Dag 15 Peking
Vi besökte Dongyue miao, ett daoistiskt tempel från 1300-talet som renoverats och nu omvandlats till ett slags daoistiskt tempelmuseum. Tempeldelen innehåller flera avdelningar som illustrerar den folkliga daoismen. De inre delarna består av utställningshallar som utgör ett folkkonstmuseum.
Den här dagen var nog den "gråaste" och disigaste dagen i Peking.

Eftermiddagen var programfri och många ägnade sig åt shopping. Nu fick man träna sig i prutandets sköna konst, med mera eller mindre lyckade resultat.
Taxi tillbaka till hotellet kostade 15 Y (= 15 kr)! Nästan dubbelt så dyrt som i Nantong......  ;)

På kvällen var det avskedsmiddag med Pekinganka, en berömd maträtt fån nordöstra Kina.
   ð

Dag 16 Hemresa
Ja, då var det slutligen dags för att packa och checka ut för sista gången här i Kina. Det har varit en fantastisk resa och främst vill jag rikta mitt tack till vår otroligt kunniga, tålmodiga och trevliga färdledare Kerstin Andersson. Men jag vill även här rikta ett tack till mina resekamrater. Vi kanske ses på någon återträff?
Planet avgår vid 12-tiden på dagen och vi landar 14.40 i Helsingfors. Ja, vi fick ju skruva klockan tillbaka 6 tim. Vi flyger sedan vidare till Kastrup, Arlanda och Landvetter. Det är alltså här i Helsingfors gruppen skiljs åt efter 16 dagar tillsammans.              Läs mer
   ð

Avslutningsvis vill jag varmt rekommendera alla textil och hantverksintresserade, denna resa.